Pandox logo
Pandox logo

Medarbetare

Pandox företagskultur är nyckeln till dess framgång. Den ger förutsättningar till motiverade och självständiga medarbetare med eget tydligt mandat och en jämlik arbetsplats. Pandox har medarbetare från över 80 olika länder, vilket speglar mångfalden i hotellbranschen.

Hälsa och säkerhet

Alla medarbetare ska ha en hälsosam, trygg och säker arbetsmiljö­. Riskbedömningar genomförs därför regelbundet. Dödsfall var noll och allvarliga arbetsrelaterade skador 
under 2024 var en för medarbetare och underleverantörer. Antalet rapporterade arbetsrelaterade olyckor var 46 och olycksfallsfrekvensen minskade från 41,02 till 23,73. Minskningen av arbetsrelaterade skador beror främst på avyttringen av ett hotell i Kanada som hade hög inrapportering av arbetsrelaterade skador under 2023

Alla medarbetare i hotellverksamheten får årligen utbildning, information och instruktioner kring säkerhet. Det finns rutiner för löpande genomgång av utrymningsvägar och kontroll av nödbelysning samt hänvisningsskyltar. Under pågående renoveringar säkerställs att nödutrymning är möjlig genom att utrymningsvägar hålls fria, nödbelysning fungerar och att branddetekteringen är aktiv.

Entreprenörer som anlitas vid renovering, om- eller tillbyggnad instrueras i Pandox rutiner för hälsa och säkerhet och är i egenskap av arbetsgivare formellt ansvariga för att utreda och genomföra åtgärder vid arbetsskador som deras egna anställda drabbats av.

Pandox har inte något formellt ansvar för hotellpersonal som är anställda av hyresgästerna. Pandox försöker dock påverka, bland annat genom Pandox Uppförandekod för affärspartners och leverantörer, som beskriver företagets förväntningar på dem. Pandox har som ambition att följa incidenter som inträffar på arbetsplatsen för att säkerställa att åtgärder vidtas.

Pandox följer också sjukfrånvaron bland medarbetarna som en indikator på hälsan. Sjukfrånvaron ökade från 6% till 9,5% under 2024 vilket delvis förklaras av längre sjukskrivningar under året.