Fokus på rätt saker
Jonas Törner, SVP Business Intelligence
Vilka fokusområden har ni haft under året?
De har minst sagt skiftat. Från dagligt analysarbete och trans-aktioner i januari och februari, till att i mars snabbt försöka prognostisera de omedelbara effekterna av pandemin och myndighetsrestriktioner i Pandox alla marknader och delsegment – fram till punkten då vi insåg att det inte fanns någon efterfrågan kvar på kort sikt. Vid det läget blev det istället viktigare att fokusera på tänkbara återhämtningsscenarier, effekter av en kraftigt försämrad lönsamhet i branschen med beaktande av olika länders stödpaket och hur dessa påverkar Pandox och våra samarbetspartners. När efterfrågan kom tillbaka under sommaren, i linje med våra förväntningar, intensifierade vi analysarbetet för att ytterligare förstå hotellmarknadens olika delsegment i en återhämtningsfas. Dels genom erfarenheter från helt andra hotellmarknader, till exempel Kina, dels genom att samla in och analysera helt nya datapunkter.
Vilka är de största insikterna?
Det vi framförallt tar med oss är hur snabbt marknader och förutsättningar kan förändras – att en pandemi med påföljande myndighetsrestriktioner lamslår hela samhällen på det här sättet fanns nog inte i många företags riskkalkyler. En annan lärdom kopplat till detta är hur viktigt det är att ha en flexibel organisation med korta beslutsvägar och som snabbt kan ställa om när det krävs.
Vilka är dina tips för att hålla uppe ”team spirit” i coronatider?
Behåll lugnet: var metodisk, fokusera på rätt saker, se till att dina kollegor har bra förutsättningar att arbeta hemifrån och utgå från varje individs förutsättningar. Hitta små delsegrar längs vägen – vi trodde aldrig att vi skulle bli glada för 40 procents beläggning…