Pandox förvärvar hotell i Storbritannien för 53 MGBP

16 feb, 2023, 17:40

Pandox AB (publ) har förvärvat och tillträtt The Queens Hotel i centrala Leeds, Storbritannien. Förvärvet inkluderar både hotellfastighet och hotelldrift. Hotellet har 232 rum och kommer att drivas som oberoende varumärke under ett nytt managementavtal med Axiom Hospitality. Totalt förvärvspris uppgår till cirka 53 MGBP med en förväntad stabiliserad direktavkastning om drygt 9 procent.

”Vi är glada över att förvärva det ikoniska och marknadsledande The Queens Hotel i centrala Leeds. Hotellet ligger vid stadens största torg, mycket nära centralstationen, och attraherar både fritids- som affärsresenärer. Hotellprodukten är i mycket gott skick efter en nyligen genomförd renovering. Affären görs till en attraktiv direktavkastning samtidigt som vi ser goda möjligheter att ytterligare höja avkastningen i hotellet över tid genom aktiva åtgärder inom bland annat drift, organisation och erbjudande”, säger Liia Nõu, vd för Pandox.

The Queens Hotel har under de senaste genomgått en omfattande renovering och uppgradering av samtliga rum, publika ytor samt restaurang och bar, vilket ger hotellet en stark position i sin marknad. Hotellet kommer att per 16 februari att redovisas under affärssegmentet Operatörsverksamhet. Förvärvet kommer initialt att finansieras av kassa och befintliga kreditfaciliteter. Säljare är Aprirose Ltd.

Leeds är en av Storbritanniens största städer med mer än 2 miljoner invånare i storstadsområdet. Cirka 25 miljoner människor besöker Leeds varje år för att göra affärer och ta del av stadens attraktiva nöjesutbud. Leeds är en av Storbritanniens största regionala ekonomier med bland annat ett stort centrum för finans- och företagstjänster. Leeds ligger cirka två timmars tågresa från London med drygt 30 avgångar dagligen.

Läs mer om The Queens Hotel Leeds här:

Liia Nõu, vd, +46 (0) 702 37 44 04
Anneli Lindblom, CFO, +46 (0) 765 93 84 00
Anders Berg, SVP Head of Communications and IR, +46 (0) 760 95 19 40

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 16 februari 2023, kl. 17:40 CET.

Pandox är en ledande hotellfastighetsägare i norra Europa med fokus på större hotell på viktiga fritids- och affärsdestinationer. Pandox hotellfastighetsportfölj omfattar 157 hotell med cirka 35 500 rum i 15 länder. Pandox verksamhet är organiserad i Fastighetsförvaltning, som omfattar hotellfastigheter med långa hyresavtal med marknadsledande regionala hotelloperatörer och ledande internationella hotelloperatörer, samt Operatörsverksamhet, som omfattar hotelloperatörsverksamhet som Pandox bedriver i sina helägda rörelsefastigheter. Pandox grundades 1995 och bolagets B-aktier noterade på Nasdaq Stockholm. www.pandox.se