Pandox AB (publ) tar över driften av Quality Hotel & Resort Hafjell

11 feb, 2016, 16:00
Regulatoriskt pressmeddelande
Pandox Operations har ingått avtal med Nordic Choice Hotels om att per den 1 september 2016 ta över driften av Quality Hotel & Resort Hafjell (Øyer), en hotellfastighet som Pandox sedan tidigare äger.

”När vår partner Nordic Choice Hotels beslutade att inte förlänga hyresavtalet på fastigheten var det naturligt för Pandox att överväga olika alternativ, däribland möjligheten att konvertera hotellfastigheten till lägenheter. I linje med Pandox strategi för att säkerställa hotellfastighetens värde och utveckling har vi valt att ta över driften av hotellet”, säger Helge Krogsbøl, Vice President Pandox Operations Scandinavia.

Hafjell ger, tillsammans med tidigare övertagna Lillehammer Hotel och Thon Hotel Fagernes, Pandox en stark position på det norska inlandet, en hotellmarknad som under senare år haft en positiv utveckling och bedöms ha goda förutsättningar kommande år.

Quality Hotel & Resort Hafjell har ett centralt läge i Øyer vid Hafjells Alpincenter med närhet till butiker och restauranger, fina längdspår och skidbackar samt Hunderfossens Familjepark. Hotellet har 210 rum, relaxavdelning, restaurang samt goda konferensfaciliteter.

Pandox övertar driften den 1 september 2016 och omklassificerar då hotellet från Fastighetsförvaltning till Operatörsverksamhet.

I ”Inbjudan till förvärv av B-aktier i Pandox Aktiebolag (publ) (sid 58 svensk version, sid 54 engelsk version) beskrivs planerna på att konvertera hotellfastigheten till cirka 100 lägenheter vid hyresavtalets utgång den 31 augusti 2016. Pandox har nu beslutat att driva hotellet vidare istället för att genomföra en sådan konvertering.

Anders Nissen, VD, +46 (0)70 846 02 02
Helge Krogsbøl, Vice President Pandox Operations Scandinavia, +47 484 04 476
Camilla Weiner, Head of Investor Relations, +46 (0)70 752 08 57

Pandox AB (publ) är skyldigt att offentliggöra denna information enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2016 klockan 16:00 CET.

Pandox är en ledande hotellfastighetsägare i norra Europa med fokus på större hotell på viktiga fritids- och affärsdestinationer. Pandox hotellfastighetsportfölj omfattar för närvarande 121 hotell med drygt 25 000 rum i åtta länder. Pandox verksamhet är organiserad i Fastighetsförvaltning, som omfattar hotellfastigheter med långa hyresavtal med marknadsledande regionala hotelloperatörer och ledande internationella hotelloperatörer, samt Operatörsverksamhet, som omfattar hotelloperatörsverksamhet som Pandox bedriver i sina helägda rörelsefastigheter. Pandox grundades 1995 och bolagets B-aktier är sedan den 18 juni 2015 noterade på Nasdaq Stockholm. www.pandox.se