PRESSMEDDELANDE 26 november 2013 Pandox hotellmarknadsdag

26 nov, 2013, 08:00
Tema: Demografiska förändringar

Nya resvanor, sociala nätverk, globalisering, hälsa, ålder, inkomst – kunskap om och förmåga att anpassa sig till demografiska förändringar är avgörande för den som vill lyckas i hotellbranschen i dag. Till årets hotellmarknadsdag den 26 november har Pandox samlat prognosmakare, makroekonomer och hotellexperter under temat demografiska förändringar. Kom och låt dig inspireras av svenska och internationella föreläsare som Klas Eklund (chefsekonom SEB), Richard Dobbs (McKinsey Global Institute) och Chris Sanderson och Tom Savigar (The Future Laboratory).

När Pandox 1996 arrangerade den första hotellmarknadsdagen var syftet att skapa en mötesplats för branschen där aktuella ämnen kunde presenteras och diskuteras. Evenemanget hålls på det Pandox-ägda hotellet Hilton Stockholm Slussen och har över åren spänt över ett brett spektrum av ämnen. Hotellmarknadsdagen är i dag en väl etablerad återkommande händelse som lockar såväl svenska som internationella gäster.

Årets hotellmarknadsdag tar avstamp i en rad tydliga demografiska förändringar som präglar världen i dag, till exempel:

• Europas befolkning blir allt äldre och i delar av Afrika och Asien minskar födslotalen.
  • Socioekonomiska förändringar har lett till framväxten av en ny övre medelklass i länder som Kina och Indien.
  • Världens pensionärer lever allt längre och är allt friskare – därmed är de allt mer aktiva och har nya behov.

- Kunskapen om olika demografiska förändringar och förmågan att anpassa sig är kritiska framgångsfaktorer i hotellbranschen, säger Anders Nissen, VD för Pandox. Världen och gästernas behov förändras ständigt och bara de aktörer som inser detta och agerar kommer att överleva på sikt. På årets hotellmarknadsdag sätter vi fokus på ett antal exempel på förändringar och visar exempel på hur hotell och reseföretag valt att möta nya behov.

Talare:

• Ekonomisk makroöversikt: Klas Eklund, chefsekonom SEB
  • Demografiska förändringar: Richard Dobbs (McKinsey Global Institute), Chris Sanderson och Tom Savigar (The Future Laboratory)
  • Goda exempel: Magnus Berglund (Scandic Hotels) och Jörgen Fredriksson (Världens Resor)
  • Utblick, hotellbranschen 2014: Anders Nissen (Pandox)
  • Moderator: Bengt Brodin

Tid: Tisdag 26 november, kl. 13:00
Plats: Stockholm Hilton Slussen, Guldgränd 8, Auditorium

Anders Nissen                                                                 Ingrid Löwy
VD Pandox AB                                                                  VD-assistent
+46 708 46 02 02                                                              +46 739 14 15 84
anders.nissen@pandox.se                                                ingrid.lowy@pandox.se