Pandox säljer hotellfastighet i Stockholm

PRESSMEDDELANDE 18 april 2012

Pandox säljer hotellfastighet i Stockholm

Pandox avyttrar affärs- och konferenshotellet Ibis Hägersten i södra Stockholm

Hotellet är beläget invid E4/E20 och har 190 rum, tio konferenslokaler, restaurang och bar.

"Försäljningen är ett led i den fortsatta förädlingen av portföljen med 73 hotellfastigheter som förvärvades av Norgani 2010. Sedan förvärvet har totalt fem icke strategiska hotell avyttrats och nya avtal, med tillhörande investeringsprogram, har träffats för drygt 40 hotell ", säger Anders Nissen, VD för Pandox.

Köpare är Sveafastigheter som via sitt samarbete med Midstar och Event Holding, förvärvar samtliga aktier i bolaget Norgani Stockholm Fotsacken 1 AB innehållande tomträtten Fotsacken 1.

Försäljningspriset uppgår till 112 miljoner kronor, vilket överstiger Pandox bokförda värde av tomträtten.

Tillträde sker den 18 april 2012.

Anders Nissen
Pandox AB
+46 (0)8 506 205 50
anders.nissen@pandox.se

Erik Hvesser
Vice President, Business Area
Pandox AB
+46 (0)8 506 205 50
erik.hvesser@pandox.se

Pandox är en av Europas ledande aktörer på hotellfastighetsmarknaden rörande geografisk spridning, antal hotell, varunamn och storlek. I portföljen ingår 116 hotell, en kongress- och mässanläggning, elva operativa verksamheter, med 24 000 rum belägna i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Storbritannien, Schweiz, Bahamas och Kanada. Pandox hotell drivs i olika driftsformer under välkända varunamn som Scandic, Hilton, InterContinental, Hyatt, Radisson Blu, Crowne Plaza, Holiday Inn, Clarion, Comfort, Quality, Elite, First, Rica, Park Inn by Radisson, Best Western, Omena, Rantasipi eller genom oberoende distributionskanaler. Pandox ägs av Eiendomsspar AS, Helene Sundt AS och CGS Holding AS.