Pandox etablerar sig i Nordamerika - förvärvar InterContinental i centrala Montreal

11 jul, 2007, 08:55
Stockholm 2007-07-11

Pandox etablerar sig i Nordamerika
- förvärvar InterContinental i centrala Montreal

Pandox förvärvar välkända InterContinental i Montreal för CAN$ 49 miljoner, motsvarande 315 miljoner svenska kronor. Det är företagets första etablering i Nordamerika. Hotellet består av hela 26-våningar och är en del av World Trade Centre med direktaccess till Montreals Convention Centre (Palais des Congrès).

InterContinental innehåller 357 rum av internationell storlek och erbjuder gästen en fullserviceprodukt med restauranger, bar, fitness och stor konferens- och mötesavdelning. Hotellet är beläget i Old Montreal, nära de finansiella distrikten.

"Det är med både ödmjukhet och nyfikenhet vi breddar vår geografiska marknad. Förvärvet skapar en god bas för vår etablering i Kanada och övriga Nordamerika. Vi hoppas att detta skall bli början på en selektiv expansion i Nordamerika", säger Anders Nissen, VD Pandox AB. "Nordamerika är en naturlig utveckling av Pandox internationalisering, vilket skapar goda förutsättningar för att utnyttja bolagets kompetens att utveckla hotellverksamheter på en bred geografisk marknad."

Pandox och IHG (InterContinental Hotels Group) har träffat ett managementavtal och kommer i nära samarbete att utveckla, modernisera och driva hotellet. Hotellet är i behov av uppgradering och via ett investeringsprogram på drygt CAN$ 11 miljoner, motsvarande cirka 70 miljoner svenska kronor, kommer samtliga hotellrum att renoveras och moderniseras, nya mat- och dryckesprodukter kommer att utvecklas samt uppgradering av mötes- och lobby-ytor.

Montreal är Kanadas näst största stad med 3,6 miljoner invånare och rankad som nummer ett baserat på antalet internationella organisationers huvudkontor i området. Det är en stark efterfrågan på hotellrum i staden. En efterfrågan som förväntas öka då Montreal blir en allt viktigare stad för kongresser och möten.

"Vi ser fram emot att stärka samarbetet med IHG som vi har goda erfarenheter av", säger Anders Nissen.
Säljaren av hotellet är InterContinental Hotels Group och Cadim, en division av Caisse de dépôt et placement du Québec.
__________

För ytterligare information:

Anders Nissen, VD Pandox AB, 08 506 205 50, 0708 46 02 02, anders.nissen@pandox.se

Pandox är en av de ledande aktörerna på hotellfastighetsmarknaden i Europa. I portföljen ingår 44 hotell, varav elva operativa verksamheter, med sammanlagt drygt 10 000 rum belägna i Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Bahamas, Storbritannien, Schweiz och Kanada. Pandox hotell drivs i olika driftsformer under välkända varu-namn som, Hilton, InterContinental, Crowne Plaza, Radisson SAS, Holiday Inn, Scandic, Elite, Clarion, Quality, First eller under oberoende distributionskanaler.