PANDOX FÖRVÄRVAR RESTERANDE 50 PROCENT AV HOTELLFASTIGHETEN SCANDIC HOTEL STAR I STOCKHOLM

12 sep, 2000, 16:24
Pandox förvärvar resterande 50 procent av hotellfastigheten Scandic Hotel Star i Stockholm från JM AB.

Förvärvspriset inklusive förvärvskostnader uppgår till 97,7 MSEK. Direktavkastningen beräknas uppgå till 8,6 procent. Pandox resultat efter skatt ökar med 1,3 MSEK, motsvarande en vinst per aktie med 6 öre. Kassaflödet per aktie förbättras med 9 öre.

Pandox förvärvade 50 procent av hotellfastigheten från Wasa Livförsäkring i november 1997 och är efter dagens förvärv ensam ägare. Hotellet ingår i hotellmarknaden Stockholm Norr som för närvarande har en beläggning på cirka 65 procent. Hotellet har ett centralt läge och en strategisk placering intill Sollentunamässan. Hotellet är stort och har 269 rum, varav 204 är sviter, samt en välutvecklad konferensverksamhet.

-"Pandox följer sin strategi och ökar genom förvärvet sina intäkter mot Stockholm som är en av Europas starkaste hotellmarknader. Förvärvet bidrar omgående till att öka resultat och kassaflöde per aktie", säger Anders Nissen, VD i Pandox AB.