Pandox logo
Pandox logo

Avfall och återvinning

Pandox vill uppmuntra till ett mer cirkulärt tänkande i materialval och avfallshantering. Inom Pandox egen hotellverksamhet genereras avfall främst i form av förpackningar och emballage från inköpta varor. I hotellköken genereras även matavfall.

Generering av avfall och dess påverkan

Avfall genereras i flera olika led inom Pandox – på hotellen i daglig drift, i löpande fastighetsförvaltning och i byggprojekt. Inom Pandox egen hotellverksamhet genereras avfall främst i form av förpackningar och emballage till inköpta varor. I hotellköken genereras även matavfall. Vid renoveringar och ombyggnationer genereras avfall både i form av emballage för varor som används i byggnationen och när man river befintliga strukturer. Det gäller för alla typer av bygg- och underhållsprojekt som genomförs – oavsett om det är badrumsrenoveringar, utbyggnader eller utbyte av tekniska installationer. Avfall genereras också uppströms i värdekedjan – vid produktion av de varor och material Pandox köper in – och nedströms i värdekedjan – av våra hyresgäster och hotellgäster. Pandox anlitar avfalls- och återvinningsbolag som hämtar och omhändertar det sorterade avfallet.

Åtgärder för minskat avfall och ökad återvinning

Pandox mål i Egen drift är att minska mängden avfall till 1,0 kg per gästnatt år 2025 och till EU-nivån 0,6 kg per gästnatt senast år 2030. Under året var denna siffra i genomsnitt 1,0 (1,2) kg per gästnatt. Det finns även ett mål relaterat till återvinningsgrad; hotellen ska återvinna 65 procent senast 2025 och nå EU-nivån 85 procent 2030. Under 2024 var denna nivå 52 (57) procent. Denna data inkluderar 15 hotell vilket motsvarar 90 procent av hotellen som rapporterar miljö­data.

Matsvinn utgör i genomsnitt 4–12 procent av matkostnaderna för hotell. Detta innebär finansiella förluster, och det bidrar negativt till växthusgasutsläpp. Pandox arbetar sedan 2019 med ett foodtech-system som kategoriserar och registrerar all mat som slängs vilket gör det möjligt för hotell att identifiera vilka typer av mat som går till spillo, och om avfall uppstår före eller efter konsumtion. Syftet är att öka kunskapen kring överproduktion och förbättra inköpsplaneringen. Dessutom används olika metoder för att minska matsvinn. På frukostbuffén finns till exempel bulkdispensrar för sylt, smör och honung istället för engångsartiklar och yoghurtmaskiner istället för plastförpackningar.

Pandox mål är att minska matsvinnet med 30 procent per år i de 15 hotellfastigheter som installerat Winnow. För 2024 var det genomsnittliga resultatet 55 procent. Under 2025 kommer ytterligare två hotell att installera Winnow. Anledningen till att resterande tre fastigheter ej har systemet beror på att två hotell inte har någon restaurangverksamhet varför det ej är relevant för dem. Ett hotell använder ett annat foodtech system.

Exempel på åtgärder som hittills visat sig framgångsrika är användning av Too Good To Go
– en app som gör det möjligt för hotell att sälja överblivna råvaror till ett rabatterat pris – samt
donation av kaffesump till lokala trädgårdar.

Resursanvänding inom renovering

Det finns planer att sätta mål för hållbar resursanvändning inom renovering men arbetet med cirkulär ekonomi är i nuläget inte tillräckligt långt framskridet för att ett konkret mål
ska kunna sättas. Planen är att mål kommer sättas inom en medellång tidshorisont. Informationsinsamling om mängd inköpta material i olika kategorier har påbörjats
under året, det finns ännu inget komplett utfall på totalviktnivå för de material som har används under rapporteringsperioden och inte heller procentandel biologiskt material
eller vikt på återanvänt och återvunna delar. Pandox arbetar aktivt för att möjliggöra rapportering av identifierad väsentlig materialförbrukning.