Miljö
Även om Pandox verksamhet inte är belägen i områden med hög risk för över svämning eller andra extrema väderfenomen, påverkas vi av klimatförändringar. Exempelvis kan varmare väder och mindre nederbörd i framtiden leda till låga grundvattennivåer, vilket kan leda till vattenbrist och ökade kostnader för vatten. Det finns också risk för ökade material- och energikostnader på grund av begränsningar i utbudet och höjda priser som följd. Klimatförändring kan även leda till förändrade resemönster, både avseende frekvens och reslängd. Ett minskat resande kan innebära en risk för Pandox, men ett ökat resande i närområdet kan även innebära en möjlighet.
Genom förebyggande åtgärder och ökad resurseffektivitet strävar vi mot att minimera våra miljörisker. Alla hotell inom affärssegementet Operatörsverksamhet ska vara miljöcertifierade i enlighet med Green Key om inte annan likvärdig miljöcertifiering redan finns senast tre år efter förvärv eller driftsövertagande.
Under 2018 initierade vi ett pilotprojekt BREEAM certifiering av utvalda fastigheter inom affärssegmentet Fastighetsförvaltning. Vi har även initierat en dialog med våra största hyresgäster för att uppnå miljöförbättringar genom gröna avtal.
Medarbetare
En av våra främsta risker är missnöjda medarbetare. Inom hotellbranschen är varje enskild gästs upplevelse av stor betydelse och därför är Pandox beroende av att medarbetarna trivs och är motiverade. Förmågan att attrahera, utveckla och behålla talanger är kritisk för framgång och vi arbetar hela tiden aktivt för att förbättra arbetsförhållandena inom verksamheten. Förbättringsarbetet innebär bland annat att minimera risken för arbetsplatsolyckor och främja medarbetarnas hälsa. Vi genomför regelbundet utvecklingssamtal för att utveckla både medarbetare och Pandox som arbetsgivare.
Korruption
Risken för korruption i verksamheten finns till exempel vid inköp av varor och tjänster. För att förebygga risken har vi utarbetat riktlinjer som anges i Uppförandekoden för medarbetare och rutiner för intern kontroll. Dessutom är antikorruption en del av Pandox koncernövergripande online-utbildning. Företaget har även ett externt och oberoende visselblåsarsystem för rapportering av oegentligheter, öppen för både externa parter och anställda.
Hälsa och säkerhet
Det finns även risker relaterade till hotellsäkerhet, såsom brand och andra olyckor som involverar medarbetare eller gäster. För att säkerställa hotellsäkerheten, upp fyller vi relevant lagstiftning och till lämpar brandskyddsåtgärder på samtliga hotell. Beredskapsplaner och säkerhets-policyer finns på plats för att förhindra och begränsa olyckor och incidenter. Brandinspektioner samt brandövningar genomförs regelbundet på alla hotellfastigheter. Våra medarbetare genomgår regelbundet utbildning i arbetsplatssäkerhet, bland annat i första hjälpen.
Mänskliga rättigheter
Brister i leverantörskedjan kan resultera i kränkningar av mänskliga rättigheter eller brott mot andra delar i Pandox Uppförandekod för affärspartners. Under 2019 kommer vi att införa en uppföljningsprocess för att säkerställa att bolagets leverantörer uppfyller kraven i Uppförandekoden för affärspartners. Berörda medarbetare kommer även genomgå utbildning i hållbara leverantörskedjor.
Hotell är en plats där prostitution och olika former av människohandel kan före komma. Berörda medarbetare kommer att få utbildning i hur man förebygger och upptäcker eventuell människohandel och prostitution.
Datasäkerhet
Vi förstår vikten av att skydda kunders och anställdas personuppgifter och integritet. För att skydda gästernas personuppgifter använder vi tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder, till exempel brandväggar och lösenordsskyddade system. För att minimera risken för dataöverträdelser sker lokala utbildningar på varje hotell samt obligatoriska koncernövergripande online-utbildningar.