Scandic och Pandox investerar 1,6 miljarder i 40 hotell

19 aug, 2011, 08:00

PRESSMEDDELANDE 19 augusti 2011

Scandic och Pandox genomför en av Nordens största hotellsatsningar genom tiderna

Investerar 1,6 miljarder i uppgradering och utveckling av 40 hotell i Norden

Scandic har i nära samarbete med hotellfastighetsbolaget Pandox beslutat att investera ca 1,6 miljarder kronor i uppgradering och utveckling av 40 befintliga hotell. Projektet genomförs under kommande treårsperiod. Drygt hälften av hotellen som berörs är väghotell medan övriga hotell har centrala citylägen.

De hotell med citylägen som omfattas av satsningen är bland andra Malmen i Stockholm, Continental och Strand i Helsingfors samt KNA-hotellet i Oslo. Flertalet av Scandics väghotell omfattas, t ex i Kungens Kurva i Stockholm, Backadal i Göteborg, Jönköping, Uppsala, Sundsvall, Luleå, Östersund och Södertälje.

"Scandic ska fortsätta att driva utvecklingen med kreativa lösningar. Vår framgång ligger i omtanken om gästernas behov och trivsel. Vi utgår från vår historia, förstärker den informella hemkänslan på hotellen, skapar fler sociala mötesplatser och ger de 40 hotellen med 4 000 rum ny inredning och design som möter framtidens behov", säger Scandics VD Anders Ehrling.

De nya hotellkoncepten präglas av flexibilitet och icke-traditionella lösningar som väger in för ändrade familjekonstellationer, resemönster och trender. Hela vägen från parkering, reception, lobby, restaurang till hotellrum.

"Det här är ett av de största gemensamma investeringsavtalen som upprättats mellan en hotelloperatör och en fastighetsägare i Norden någonsin. Satsningen är värdeskapande och strategiskt viktig både för Scandic samt för Pandox som gör investeringen genom sitt intresse-bolag Norgani. Vi fortsätter att utveckla vår portfölj och gör nu en specifik satsning på de hotell som nyligen förvärvats och som är i behov av investeringar", säger Anders Nissen, VD för Pandox.

Som marknadsledare i Norden med 160 hotell och 30 000 rum, har Scandic sedan 1963 agerat föregångare på hotellmarknaden. Scandic har infört mycket av det som idag ses som självklarheter på moderna hotell. Ett målmedvetet hållbarhetsarbete, hög tillgänglighet för gäster med olika slags funktionshinder, fritt internet, gratis gym, dygnet-runt-öppna hotellshopar och lekrum för de minsta gästerna är några exempel.

För mer information kontakta:
Anders Nissen, CEO, Pandox, +46 (0)708 46 02 02
Anders Ehrling, CEO, Scandic, +46 (0)8 517 351 67
Christine Kullgren, Head of Corporate Communications, Scandic, +46 (0)709 73 56 34

Pandox är en av Europas ledande aktörer på hotellfastighetsmarknaden rörande geografisk spridning, antal hotell, varunamn och storlek. I portföljen ingår 121 hotell, elva operativa verksamheter, med 24 800 rum belägna i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Storbritannien, Schweiz, Bahamas och Kanada. Pandox hotell drivs i olika driftsformer under välkända varunamn som Scandic, Hilton, InterContinental, Hyatt, Radisson Blu, Crowne Plaza, Holiday Inn, Clarion, Comfort, Quality, Elite, First, Rica, Park Inn, Ibis, Best Western, Rantasipi, Omena eller genom oberoende distributionskanaler. Pandox ägs av Eiendomsspar AS och Sundt AS.