Pandox förvärvar Brussels Hilton

7 sep, 2010, 08:00

PRESSMEDDELANDE 7 september 2010

Pandox förvärvar Brussels Hilton

- Stärker Pandox ställning som en ledande hotellaktör med sex hotell och totalt 1 750 rum i Bryssel, en av Europas mest dynamiska hotellmarknader

Brussels Hilton är ett av Bryssels största och mest välkända hotell. Hotellfastigheten är belägen på Boulevard Waterloo intill stadens mest prestigefulla butiksgata Avenue Louise. Hotellet, som är ett landmärke, omfattar 432 rum fördelade på 26 våningar med flera konferensplan, två restauranger, fitness- och spacenter.

Förvärvet omfattar hotellfastigheten och dess operativa verksamhet och uppgår till 275 miljoner kronor (29 miljoner Euro). Säljaren är ett amerikanskt investmentbolag.

Brussels Hilton uppfördes 1967 och har sedan dess varit en del av Hilton-kedjan. De senaste åren har hotellet tappat sin historiskt starka marknadsposition genom ett omodernt erbjudande och utbud som inte har motsvarat förväntningarna hos dagens resenärer.

Pandox vision är att återskapa hotellet till sin historiskt starka position som ett av stadens ledande affärs- och möteshotell i premiumsegmentet. Detta ska ske genom ett omfattande produktutvecklingsprogram rörande rum, mötes- och konferensprodukten, ett tilltalande F&B-utbud, fastighetsteknik samt publika ytor. Ett annat viktigt utvecklingsområde är att implementera en modern organisation som motsvarar de höga krav som morgondagens resenärer ställer. Totalt beräknas investeringen uppgå till drygt 240 miljoner kronor (25 miljoner Euro).

Med förvärvet av Brussels Hilton stärker Pandox sin position som en av Bryssels ledande hotellaktörer. Se bilaga.

"Detta är ett typiskt Pandox-förvärv. Vi ser en betydande potential i ett så välkänt hotell och det ska bli en stor ära för oss att få ta oss an detta utvecklingsarbete", säger Anders Nissen, VD Pandox.

För ytterligare information:

Anders Nissen
VD Pandox AB
anders.nissen@pandox.se

Pandox Belgiska hotellportfölj enligt nedan.

BRYSSEL

Brussels Hilton
432 rum
Förvärvat 2010

Crowne Plaza Brussels City Centre

354 rum
Förvärvat 2003
Utvecklat till ett av Bryssels ledande möteshotell
Investering: 15 MEUR.

Hotel BLOOM!
305 rum
Förvärvat 2005
Utvecklat till ett av Belgiens ledande lifestyle-hotell.
Investering: 12 MEUR.

Hilton Brussels City
283 rum
Förvärvat 2001
Utvecklat till en affärsprodukt med boutiqe-känsla
Investering: 13 MEUR.

Holiday Inn Brussels Airport
310 rum
Förvärvat 2006
Uppgraderat till Brussels Airports bästa övre mellanklasshotell.
Investering: 5,5 MEUR

Scandic Grand Place
100 rum
Förvärvat 2001
Ett mellanprishotell beläget nära Grand Place.

ANTWERPEN

Crowne Plaza Antwerpen
262 rum
Förvärvat 2006
Ett investeringsprogram pågår.
Investering: 3 MEUR

Scandic Antwerpen
264 rum
Förvärvat 2001
Ett mellanklasshotell med goda konferensmöjligheter.

En av Europas ledande aktörer på hotellfastighetsmarknaden rörande geografisk spridning, antal hotell och varunamn. I portföljen ingår 120 hotell, tio operativa verksamheter, med 24 500 rum belägna i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Storbritannien, Schweiz, Bahamas och Kanada. Pandox hotell drivs i olika driftsformer under välkända varunamn som Scandic, Hilton, InterContinental, Hyatt, Radisson Blu, Crowne Plaza, Holiday Inn, Clarion, Comfort, Quality, Elite, First, Rica, Ibis, Best Western eller genom oberoende distributionskanaler. Pandox ägs av Eiendomsspar AS och Sundt AS.