PANDOX FÖRVÄRVAR HOTELLFASTIGHETEN RADISSON SAS HOTEL I MALMÖ

8 aug, 2006, 15:03

Pandox förvärvar hotellfastigheten Radisson SAS Hotel i Malmö av Wihlborgs Fastigheter AB med tillträde den 1 september 2006. Förvärvspriset uppgår till 260 miljoner kronor.

Radisson SAS Hotel Malmö är ett av södra Sveriges ledande affärshotell och har ett utmärkt läge i centrala Malmö nära affärsdistrikt, shopping och kommunikationer. Hotellprodukten omfattas av 229 rum av internationell standard, 12 konferensrum, relaxavdelning och restaurang.

Malmös hotellmarknad ingår i den dynamiska Öresundsregionen som är en av de starkaste hotellmarknaderna i Skandinavien. Pandox äger sedan tidigare Scandic S:t Jörgen och Scandic Kramer i Malmö, Scandic Star i Lund, samt Scandic Copenhagen och Copenhagen Hotel 27 i Köpenhamn.

"Pandox stärker sin ställning som det ledande hotellfastighetsbolaget i Öresundsområdet. Efter förvärvet av Radisson SAS Hotel Malmö äger vi fem hotell med drygt 1 500 rum i regionen, varav Copenhagen Hotel 27 under eget management," säger Anders Nissen.

Anders Nissen, VD Pandox AB, 08-506 205 50

Pandox är en av de ledande renodlade aktörerna på hotellfastighetsmarknaden i Europa. I portföljen ingår 39 hotell, varav ett asset managementuppdrag och sex operativa verksamheter, med sammanlagt cirka 8 880 rum belägna i Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Bahamas, Storbritannien och Schweiz. Pandox hotell drivs i olika driftsformer under välkända varunamn som Scandic, Hilton, Radisson SAS, Crowne Plaza, Choice eller under oberoende distributionskanaler.